Bubar DUN Perak .. tak payahler baca

Betui ker idak ini weh? Heboh dikampung teman yang DUN Perak akan dibubarkan. Sebelum tu dalam blog ada ditulih yang Husam kata DUN Perak akan dibubar dalam minggu ini. Deme tanya teman betui ker? Teman jawab ikut kata Husam, betui ler. Lepaih tu ade pulak sorang pak cik kata, betui ler tu.

Pak cik tu kata macam ini. Setelah Mahkamah Tinggi kata MB NIzar adalah MB Perak yang sah, pihak istana rasa malu. Malu kerana MB DPulau bukan MB Perak yang sah. Pihak istana telah setuju nak bubarkan DUN, tetapi bukan di bawah pentadbiran MB Nizar. Maluler istana jikalau memperkenankan kehendak MB Nizar. Takkan istana nak jilat balik ludahnya. Takkan istana nak terima balik MB yang telah dilucutkan jawatannya. Takkan istana nak ngaku akan kesilapannya. Lalu berundingler istana dengan UMNO. Pihak PRpun telah dimaklumkan akan kehendak istana itu.

Bincang punya bincang, maka kata putuspun diambil. MB DPulau akan kekal sebagai MB Perak. Sebaik sahaja Mahkamah Rayuan membatalkan keputusan Mahkamah Tinggi, MB DPulau akan memohon perkenan istana untuk bubarkan DUN Perak. Sebab itulah UMNO melalui jentera KEMASnya telah menyusun gerak kerja pilihanraya. PRpun sibuk bermesyuarat mengatur rentak mengekalkan kemenangan dalam PRU Perak.

Tapi UMNO tetap UMNO. UMNO masih nak bermain dengan janjinya. Mahkamah Rayuan tidak menetapkan tarikh sebutan penangguhan sehinggalah MB Nizar memfailkan kesnya di mahkamah yang sama. Mahu tak mahu Mahkamah Rayuan terpaksa juga menetapkan tarikh pendengaran dan keputusan status MB Perak. Dan keputusannya adalah seperti kehendak istana.

Sehingga ke hari ini MB DPulau masih belum memohon perkenan istana untuk membubarkan DUN Perak. Pada waktu yang sama juga Mahkamah Rayuan belum mengemukakan alasan kehakiman bagi membolehkan MB Nizar memfailkan kesnya di Mahkamah Persekutuan. Kata hari Isnin, tetapi udah nak masuk Rabu takde apapun perkembangan sama ada di istana ataupun di Mahkamah Persekutuan.

Mungkin PR melanjutkan tempoh janji itu sehingga Khamis ini agaknya. Hari Khamis adalah tarikh akhir puasa sunat dan mogok lapar di Perak. Lapan AP dan ADUN Perak telah ditahan oleh polis pagi tadi. Nak jimat duit tak makan 72 jampun salah.

MB Nizarpun masih sabar untuk memfailkan rayuannya di Mahkamah Persekutuan. Pada waktu yang sama juga semua ketua kampung di Perak menyaman MB DPulau. Hanya pembubaran DUN sahaja yang boleh menamatkan tindakan-tindakan berstrategi PR ini.

Kalo betuiler keputusan itu atas kehendak istana berdasarkan kata putus antara UMNO dan PR, MB DPulau mesti menyegerakan pembubaran DUN Perak. Kalo MB DPulau sengaja melewatkannya, MB DPulau adalah penderhaka kelas pertama bersama Satu Malaysia.

Minggu ini ada tiga hari lagi hari bekerja. Sabor ler weh.

Sumber: http://jantantuya.blogspot.com/

 
Load Counter