Tranformasi Najib tidak sampai ke mana...Khalid mahu mencari pemimpin yang ikut Waqi'

AHLI Parlimen Shah Alam tidak percaya Dato' Seri Mohd Najib akan melakukan banyak tranformasi. Bagi Abdul Khalid Samad, Najib seorang yang penakut dan hanya mengikut telunjuk Tun Mahathir Mohamad. Kabinetnya masih terpacak menteri yang dipersoal integritinya, begitu juga dalam kepimpinan Umno. Butiran lanjut, ikuti intrebiu eksklusif WAN NORDIN WAN YAACOB bersama beliau.

Apa pandangan saudara terhadap 'transformasi' yang sedang dan mahu dilakukan Dato' Seri Najib Tun Razak samada dalam Umno mahupun kerajaan?

ABDUL KHALID: Pertamanya berhubung dengan transformasi dalaman Umno, saya rasa memang amat bercelaru kerana mesej yang ingin dibawa pada awal kononnya dengan kepimpinan baru, berwajah baru, mempunyai wawasan baru yang bersih dan sebagainya tetapi apa yang berlaku kita lihat tidak ada apa-apa perubahan dilakukan.
Dan mereka yang memimpin Umno masih lagi di kalangan mereka yang dipertikai wibawanya.Tambahan pula dengan peranan Tun Mahathir Mohamad dalam kerajaan Najib.
Justeru saya tidak nampak perubahan atau tranformasi yang disebut-sebutkan walaupun dikatakan bersih, dalam masa yang sama tidak benarkan Mohd Ali Rustam bertanding jawatan Timbalan Presiden Umno, namun dilantik semula Ali menjadi ahli MT.
Segala kata-kata Najib berhubung perubahan ini hanya kata-kata yang kosong semata, tiada perubahan atau standard piawaian yang tepat dan tega. Bagi saya, jika Najib mahukan orang yang bersih dan wibawa atau tidak ada keperibadian yang tercemar, semua itu tak mungkin akan dilaksanakan.
Perkara ini sukar untuk beliau sebab antara yang paling tercemar dan hilang kredibiliti ialah beliau (Najib) sendiri. Perpecahan dalam Umno saya lihat masih berterusan dan meruncing, dengan krisis di Terengganu dan Perlis satu petunjuk kepada kita Najib tak berjaya satukan Umno dan persengketaan semasa. sementara kroni dan kem-kem masih berterusan dan ini akan membawa keruntuhan kepada Umno.

Bagaimana pula transformasi dalam Kabinet dan kerajaan?

Dari sudut Kabinet juga begitu. Kita tak lihat adanya satu pemimpin yang mempunyai wibawa dan satu wawasan arah pembangunan dan kemajuan yang jelas. Jika mahu dibandingkan dengan Tun Abdullah Ahmad Badawi sebelum ini pun yang dikatakan lemah, sebenar pada hakikatnya Najib jauh lebih lemah berbanding Abdullah.
Abdullah jauh lebih boleh berdikari sebab mampu bebaskan dirinya daripada pengaruh Tun Mahathir dan cuba membawa arah yang lebih terbuka berbanding cara Mahathir dahulu. Sementara Najib ini sejak hari pertama menjadi PM pun beliau telah berpaut dan bertongkat kepada Mahathir. Perkara ini menunjukkan kepada kita bahawa Najib lemah dan tiada wawasan jelas.

Atau kerana Najib tidak pernah bergelumang dengan susah?

Dari segi sejarah perjuangan, Najib tidak pernah tempuhi kesusahan atau diuji. Sebaliknya Najib sentiasa dapat laluan mudah dan dipimpin oleh seniornya. Apabila dia jadi PM, keyakinan dirinya pun tak jelas kelihatan sementara prestasi dalam Parlimen pun mendukacitakan.
Dari segi kepimpinan kabinetnya tidak nampak ada perubahan atau wawasan baru atau 'line up' yang ada wibawa yang semuanya dnegan sikap yang lama, dan partisannya dalam pelantikan itu jelas apabila Khairy Jamaluddin yang menang Ketua Pemuda dipinggirkan sebaliknya orang yang tak ada sebab duduk di Kabinet pula dapat tempat seperti Mukriz Mahathir.
Ini nampak pengaruh Mahathir dan perbalahan masih berterusan, sementara budaya kronisme berterusan dalam pelantikan kabinetnya.

Tentang dasar-dasar baru Najib, termasuk isu ekuiti, agaknya apa yang boleh diperhatikan?

Penarikan kembali ekuiti bagi syarikat perkhidmatan itu bukan merupakan persoalan yang besar tetapi yang penting wawasan dan arah tuju mesti jelas. Sebab suatu ketika dahulu mereka (Umno) serang PAS dan PKR. Mereka dakwa kita gadaikan kepentingan orang Melayu,
Tetapi, kini apa yang mereka tuduh kepada kita itu, mereka buat pula. Dan kalau dahulu mereka kata kita buat pengkhianatan tetapi kini mereka pula yang mengkhianati. Ini menunjukkan kecelaruan pemikiran yang amat jelas sekali.
Mereka cuba buat 'One Malaysia' tetapi jelas kelihatan satu tindakan yang tak ada kesungguhan sebab pada masa yang sama mereka masih terus main sentimen perkauman. Ini tak konsisten dan percanggahan pemikiran dalam Umno yang wujud.
Tawaran yang dibuat hanya tawaran politik yang ada tujuan khusus dan mahu kembalikan sokongan bukan Melayu yang telah tinggalkan BN dan meluat dengan Umno.Saya rasa rakyat Malaysia dah dapat baca helah ini.

Najib dilihat sebagai liabiliti kepada negara dan Umno. Sebelum ini banyak laporan negatif tentang Najib terdedah di media antarabangsa. Namun, tiada tindakan membersihkan nama diambil beliau mahupun kerajaan. Baru-baru ini PAS mencadangkan kepada Majlis Raja-raja Melayu agar menubuhkan Suruhanjaya DiRaja bagi menyiasat hal ini, apa respons Saudara?

Saya rasa itu satu perkara yang amat tepat. Sebab sememangnya imej Najib ini tidak akan pulih kerana beliau mengelak dirinya daripada berhadapan dengan mereka yang menuduhnya termasuk akhbar luar negara, rakyat dan sebagainya.
Isu pembunuhan Altantuya Shaariibu tidak akan selesai meskipun Sirul Azhar dan Azilah Hadri dijatuhkan hukuman bunuh kerana satu dunia tahu dua tertuduh itu hanya budak upahan atau suruhan. Sebenarnya banyak sekali isu yang tidak terjawab dalam isu pembunuhan itu. Ini kerana pihak Kementerian Keselamatan Dalam Negeri boleh kawal akhbar-akhbar dan berita dalam negeri.
Itulah akibat yang akhirnya memperlihatkan imej beliau dan negara akan terus tercemar.Sekiranya Najib ambil berat tentang kepetingan negara rakyat dan bangsa, beliau sepatutnya memberanikan dirinya berhadapan tuduhan-tuduhan ini dengan cara terbuka, telus dan tidak selindung.

Maksud Saudara, Najib sedang berselindung?

Sekarang ini, Najib memang berselindung di sebalik perundangan negara sebab peguam negara sahaja yang boleh dakwanya. Namun itu hanya sekadar mampu menutupkan mulut tetapi tak mampu menghalang rakyat ataupun dunia memikirkan bahawa beliau ada masalah.
Justeru, bagi saya cadangan mewujudkan suruhanjaya diraja adalah bagus tetapi sekali lagi lah kita mesti tentukan suruhanjaya ini benar-benar bebas dan tidak jadi sebagai satu badan yang awal-awal lagi diarahkan untuk dapati Najib tak bersalah. Cara siasatan dan laporan perlu telus dan lagi cepat Najib hadapi satu proses bersihkan namanya lagi baik lah untuk negara kita.

Di awal Najib menjadi PM, ramai yang harap adanya perubahan atau ketelusan, tetapi semua hampa apabila banyak agensi kerajaan kini diikat kebebasannya, termasuk SPR yang mula nampak digunakan lagi untuk survival politik Umno/BN dengan pelbagai larangan terkini terutamanya menjelang pilihan raya Dun Penanti...

Itulah, saya rasa ini kembali kepada wawasan lama yang dipegang BN bahawa mereka memerintah dan rakyat kena ikut kepimpinan mereka, walhal rakyat lah yang perintah dan kita memegang amanah untuk membenarkan rakyat itu membangun, tapi kalau wawasan Umno/BN, rakyat ini diperintah dan dikawal ikut telunjuk pemimpin.
Justeru itu, tidak hairanlah SPR akan dipergunakan. Makhamah diasak dan ditekan supaya akhirnya rakyat ikut telunjuk pemimpin. Berbeza dengan wawasan Pakatan Rakyat yang memikirkan kehendak rakyat dalam mencorakkan negara dan untuk itu berlaku yang paling penting semua institusi kenegaraan seperi SPR, SPRM dan mahkamah, semuanya mesti telus dan dibebaskan supaya dapat dilihat peranan mereka dengan cara yang lebih baik. Ia juga penting agar rakyat boleh nilai prestasinya, dan bukan pemerintah menguasai rakyat sebaliknya rakyat mencorakkan negara.
PAS sendiri bersama arah itu. Sebab kita yakin jika diberi ruang sebenarnya hujah Islam itu akan terbukti sebagai hujah yang paling tepat dan yang selari dengan naluri manusia dan selari dengan tuntutan keadilan dan sebagainya. Dalam suasana bebas seperti itu Islam akan dapat menguasai pemikiran rakyat dan akhirnya mencorakkan negara.

Jun ini, PAS akan mengadakan muktamar tahunannya. Kini, sudah 25 tahun PAS di bawah kepimpinan ulama. Apa pandangan saudara terhadap potensi dan pencapaian yang telah capai PAS?

Kalau nak bandingkan dengan keadaan pada tahun 1983 hingga kini memang jauhlah berbeza. Dan antara pembaharuan yang dilakukan ialah untuk menolak fahaman asabiyah dan jadikan risalah Islam serta perjuangan PAS ini lebih inklusif.
Kita berjaya menarik perhatian Islam dan bukan Islam, dan meletakkan PAS sebagai parti yang memperjuangkan keadilan bagi semua pihak samada Islam mahupun bukan Islam. Kita berjaya keluar daripada kepompong perjuangan hanya untuk kepentingan orang Melayu atau orang Islam semata.
Ini satu transformasi yang besar dan satu perkara yang sepatutnya dilakukan oleh PAS seluku parti Islam. Perjuangan Islam bukan sahaja kita perjuangkan kepentingan orang Islam semata, dua benda yang berbeza.
Saya rasa dalam persoalan ini masih banyak kerja yang perlu dilakukan untuk kita manfaatkan suasana baru yang wujud di mana pendirian dan konsep pemerintahan kenegaraan Islam dengan cara yang lebih inklusif itu dapat dijelaskan kepada masyarakat dan tidak lagi dibentangkan dalam corak hukum sahaja.

Barangkalai saudara ada idea untuk disyorkan?

Ia perlu diteliti dari sudut yang lebih rasional. Sebab musabab mengapa hukum itu membela rakyat dan kaedah yang lebih menarik sokongan semua rakyat patut difikirkan. Apa yang kita nak satu penjelasan konsep pemerintahan Islam yang boleh menarik perhatian Islam dan bukan Islam.
Saya rasa arah tuju kita selama ini agak baik walaupun ada yang nampak perlahan. PAS juga diharapkan dapat menjadi penyumbang kepada perkembangan kemajuan perjuangan Islam di negara ini dan di seluruh dunia. PAS mampu menzahirkan kaedah perjuangan yang dapat menarik sokongan Islam dan bukan Islam bahawa Islam membela kepentingan semua pihak.

PAS sudah diterima bukan Islam walaupun ada sedikit pertentangan antara parti dalam Pakatan Rakyat seperti DAP, tetapi apakah cadangan atau harapan saudara kepada kepimpinan ulama dalam mendekatkan lagi mesej PAS kepada mereka agar lebih jelas dan mudah difahami?

Saya rasa itulah cabaran yang perlu difikirkan dan ditangani oleh ulama-ulama kita. Dalam soal ini kita kena fahamilah cara bagaimana nak jelaskan supaya dapat difahami dan diterima oleh bukan Islam. Kita juga kena akui, kita semua mempunyai pengalaman yang agak terhad tetapi kena fikirkan cara nak jelaskan kepada bukan Islam.
Kita kena lihat perjuangan Islam ini satu proses seperti mana Rasulullah s.a.w sendiri dahulu pernah lalui. Satu proses sehingga tempuh peristiwa Perjanjian Hudaibiyah; Peperangan dan perdamaian; penjelasan dan Aulawiyatnya dan begitu juga dengan kita.
Kita kena ada pemikiran taktikal dan strategik dalam soal ini dan kena perhalusi perjuangan Rasulullah sendiri dengan segalanya. Tindakan yang menjamin risalah Islam itu akan terus ke hadapan, kita jangan terlalu lurus bendul hingga tak ada strategi, dan jangan sampai digadai risalah kita. Kita buat sekadar yang kita boleh dan diiringi dengan penjelasan.

Mutakhir ini kepimpinan PAS pelbagai, ada semua peringkat golongan masyarakat, ulama dan profesional serta aktivis. Ramuan ini cukup indah...

Kita kena faham Islam tidak ada kasta, dan ini kita kena ingat Rasulullah pun dengar pandangan para Sahabat walaupun Rasulullah jauh lebih mahir dalam ilmu agama berbanding sahabat-sahabat. Tetapi dalam soal strategi dan taktik untuk menangani masyarakat dan maju ke hadapan dalam menjelaskan persoalan, Rasulullah s.a.w memanfaatkan seluruh kemampuan setiap individu yang ikut banginda.
Tiada mana-mana pihak yang anggap dirinya tidak ada peranan atau tak mampu sumbang kepada perjuangan Islam. Begitu juga PAS yang perlu menilai sumber yang ada pada kita, dan memanfaatkan semua pihak. Kita ada ulama, ada profesional dan ada aktivis.
Inilah yang penting. Jangan anggap kemenangan Islam itu bergantung hanya kepada satu kumpulan semata, sebab kemenangan itu akan tercapai apabila setiap lapisan masyarakat itu bergerak bersama ke arah keinginan melaksanakan Islam itu, justeru semua dalam PAS perlu jalankan tugas masing-masing.

Apa harapan saudara terhadap perjalanan Muktamar PAS kali ini terutama kepada perwakilan. Dari segi kualiti perbahasan barangkali?

Saya berpendapat, kita berada dalam satu Waqi' politik yang tertentu dan kita kena mencari pemimpin yang mampu membawa kita untuk tangani atau bergerak dalam Waqi' tersebut.
Saya rasa, terbukti dalam soal politik Malaysia, kaedah dan pendekatan Pakatan Rakyat dengan Tahaluf Siyasinya berjaya setakat ini. Dalam soal pemerintahan ini dan dengan apa yang dikatakan sebagai 'musyarakaf fil hukumah', apakah kaedah yang terbukti paling sesuai dan paling berkesan dalam waqi' politik kita, yang mampu untuk memainkan peranan dalam Waqi' seperti itu.
Golongan itu sudah tentu terdiri dari gandingan mantap golongan ulama, bukan ulama dan sebagainyalah. Ianya merupakan suatu perkara yang perlu diambil kira. Kita kena lihat ke hadapan dan memilih kaedah terbaik untuk negara, agar akan alami perubahan dengan PAS diberi peranan besar dalam perubahan itu. Kita jangan sampai berpatah balik atau sikap yang bertukar-tukar pandangan dalam memilih. Saya harapkan muktamar kali ini mampu membawa kita meneroka jalan itu.

Sumber: http://sanggahtoksago.blogspot.com/

 
Load Counter