ADUN UMNO BN Trg Berbalah, DUN Bakal Dibubarkan

Kemelut BN Terengganu memang jelas belum selesai, pertemuan semua 23 Ahli DUN Umno Terengganu serta 8 orang ketua Bahagian dengan ketua perhubungan yang baru Hisham, sememangnya belum dapat mengungkai kekusutan tersebut.

Sepertimana yang ditulis dalam posting sebelum ini, bagi puak Mat Said penyelesaian kekalutan ini ialah dengan puak 18 ini memberi sokongan kepada Ahmad Said dan sebaliknya bagi geng 18 pula penyelesaian yang diminta ialah dengan mengugurkan Mat Said dari kerusi MB Terengganu.

Walaupun selepas pertemuan dengan Ketua Perhungan Hisham nampak sedikit tenang, namun hakikat nya " Dalam tenangku gelisah"serang menyerang terus terusan berlaku. Cuma ianya serang menyerang antara dua puak ini tidak didedahkan kepada media arus perdana atas arahan orang-orang atasan.

Seawal krisis ini tercetus, Ahmad Said dengan lantang menegaskan atau lebih tepat sekali mengugut bahawa beliau akan membubarkan Dun Terengganu sekiranya ada usaha untuk membawa usul undi tidak percaya terhadap beliau.Kini perkhabaran tentang usul undi tidak percaya terus dihangatkan semula oleh Geng 18, selepas pertemuan dengan Hisham belum nampak ada tanda-tanda untuk memecat Ahmad Said. 31 mei semalam adalah tarikh yang dikatakan Ahmad Said akan dilucutkan jawatan MB.Geng 18 menanti dengan penuh semangat dan penuh debaran.Mengikut sumber media internet, seoramg wakil rakyat Geng 18 memberi tarikh tersebut dan sekiranya tindakan memecat Ahmad Said tidak berlaku, satu tindakan akan diambil untuk merealisasikan hasrat dan cita-cita geng 18 tersebut.

Ahmad Said sendiri dilihat semakin terpencil, sekiranya benar 18 dari 23 Adun Umno telah menolak beliau bermakna cuma ada 3 orang sahaja lagi termasuk Ahmad yang masih menyokongnya.Ini juga menunjukkan 8 dari 10 exco juga telah menolak Ahmad.Ahmad semakin terhakis, orang kuat beliau seperti Zuber Embong, Tengku Putera, Roslan Awang Chik, Rosli Mat Hasan serta Rahman Bakar dilihat tidak mampu lagi memberi kekuatan kepada beliau.

Kalau lah Ahmad Said seorang yang tegas, [ selalunya beliau terkenal dengan sifat keras Keng dan tidak mudah tunduk kepada orang menentang beliau] beliau mesti membuktikan bahawa tidak bercakap kosong, sebelum sidang Dun Terengganu pada ogos 2009 ini, Dun Terengganu mestilah dibubar.Perancangan serta kesepakatn sedang diatur oleh Geng 18 untuk membawa usul undi tidak percaya terhadap beliau.Kecuali Ahmad masih yakin dengan "Politik Kambing" iaitu dimana beliau mengharapkan agar kesemua 8 Adun PAS tidak akan menyokong usul tersebut.Andainya "politik Kambing" tersebut boleh dimanafaatkan dalam usul tersebut, Ahmad perlu sedar bahawa beliau belum selamat.Ini kerana hanya 3 umno bersama beliau kalau di campur dengan 8 baru berjumlah 11 dan jauh lagi untuk mengatasi Geng 18 yang dilihat semakin teguh.

Ahmad mesti mengambil langkah selamat, pembubaran Dun Terengganu dilihat langkah terbaik yang mesti diambil.

Ahmad perlu memastikan cakap-cakap dan pandangan beliau selaku timbalan ketua perhubungan diterima oleh Hisham selaku Ketua Perhubungan. Ahmad mesti merancang dari sekarang untuk memastikan beliau dapat mengadap Istana untuk mendapat perkenan pembubaran Dun.Ahmad mesti memastikan dalam pilihanraya Dun Terengganu nanti hanya orang-orang beliau yang dicalonkan, Ahmad kena kenalpasti sekarang, barulah selepas itu beliau akan dapat mengangkat sumpah dan seterusnya menjadi MB dengan selamat.

Bersedialah wahai pengundi Terengganu untuk berhadapan dengan Pilihanraya umum Negeri.

Pendokong PAS dan Pakatan Rakyat mesti bersiapsiaga untuk menghadapi kemungkinan ini. -penawarrinduku

Sumber: http://greenboc.blogspot.com/

 
Load Counter