Amaran Hishamudin: "Jangan Buat Apa Aku Buat!!"

Siapa tidak kenal dengan Hishamudin Tun Hussein? Dia mantan Ketua Pemuda tapi gaya bicara dan gerak-gerinya orang nampak macam Ketua Pemudi. Apabila suatu hari dalam Perhimpunan Agung UMNO pada 1995 beliau cuba-cuba berlagak jantan dengan mencium dan menghunus keris, tiba-tiba ia menjadi satu berita panas, satu polemik yang berpanjangan bertahun-tahun hingga memaksa beliau memohon maaf.

Hari ini saya terbaca berita mengenai Hishamudin dalam salah satu media pro-BN yang antara lain anak Hussein Onn ini menyatakan:

"Pemimpin-pemimpin BN yang cuba menjadi jaguh kaum masing-masing hanya menghancurkan parti apabila menggunakan saluran yang salah untuk mengemukakan tuntutan."

Saya tidak tahu kepada pemimpin BN mana amaran itu ditujukan Hishamudin. Tapi saya yakin mungkin ia ditujukan kepada pemimpin-pemimpin UMNO sendiri, termasuk dirinya yang terlalu teruja mengucapkan kata-kata perkauman supaya sentiasa dilihat, seperti kata Hishamudin, 'jaguh kaum masing-masing'. Dan sejauh mana tindakan itu 'menghancurkan parti' seperti yang diungkapkan Hishamudin terbukti dalam PRU-12 dulu apabila parti itu hilang banyak kerusi.

Dengan kata-kata lain apabila Hishamudin memberi amaran jangan lakukan sesuatu yang bersifat perkauman, ia seperti memberi amaran kepada dirinya sendiri. Atau jika amaran itu ditujukan kepada pihak lain, ia bermakna Hishamudin seperti berkata, "Awas, jangan buat apa yang aku buat!"

Oleh: pendikar gunung kriang

Sumber: http://pendikargunung.blogspot.com/

 
Load Counter