Rosmah dan Isteri-Isteri Menteri Nak Ikut Mogok Lapar?

Krisis politik Perak dilaporkan melangkah ke tahap baru berikutan keputusan pemimpin Pakatan Rakyat negeri itu untuk mengadakan mogok lapar selama tiga hari bermula Selasa minggu depan sebagai sebahagian daripada usaha terbaru mereka menggesa DUN Perak dibubarkan.

Menentang pihak berkuasa menerusi mogok lapar bukan perkara baru. Itulah cara Mahatma Ghandi melawan kerakusan kuasa British di India dulu. Dan cara itu sungguh berkesan kerana ia berjaya menarik ramai sokongan rakyat India untuk menentang British. Ia juga pernah dilakukan oleh aktivis politik Barat dalam menyuarakan bantahan terhadap sesuatu isu. Pejuang Palestin juga pernah melakukannya di penjara Israel, begitu juga tahanan di penjara Teluk Guatanamao.

Di Malaysia tahanan ISA di Kamunting juga pernah melakukan mogok lapar sejak zaman Partai Komunis Malaya masih aktif dahulu hingga baru-baru ini oleh tahanan Hindraf.

Saya tidak dapat membayangkan bagaimana mogok lapar selama tiga hari itu. Puasa 12 jam pun ramai yang terasa perit, apa lagi tidak makan dan minum selama 72 jam. Air dalam badan akan menjadi kering, tekanan darah dan paras gula dalam badan akan merudum jatuh, silap hari bulan mereka yang mogok lapar akan mengalami kekejangan, pengsan dan lebih parah ia boleh membawa maut.

Tapi bagi mereka yang mempunyai masalah obesiti, mungkin mogok lapar adalah jawapan yang baik bagi mengurangkan lemak. Saya lihat ramai pemimpin politik kita tidak kira BN dan PR jenis mereka yang menyimpan banyak lemak, mungkin kerana selalu berpeluang makan di pelbagai majlis dan kurang masa untuk bersenam. Oleh itu mogok lapar mungkin baik untuk kesihatan mereka, apa lagi yang beragama Islam sebagai persediaan menghadapi Ramadhan tidak lama lagi itu!

Mogok lapar juga baik untuk PM dan keluarga terutama isterinya yang kelihatan menghadapi masalah obesiti keterlaluan itu. Bayangkan jika Rosmah mogok lapar selama tiga hari, tentu lemak di pinggang dan pinggulnya itu dapat dikurangkan. Jadi tidak perlu lagi Rosmah pergi buat sedut lemak yang jika silap teknik boleh membawa maut itu. Selain dari Rosmah, isteri-isteri Menteri dari Kelab BAKTI yang ramai darinya menyimpan lemak juga boleh membuat mogok lapar bagi menguruskan badan dan dengan itu suami mereka tidak perlu lagi mencari artis muda sebagai madu!!


Oleh: pendikar gunung kriang

Sumber: http://pendikargunung.blogspot.com/

 
Load Counter