BILA PAK SYEIKH BERCERAMAH DI DEPAN ORANG MUDA

Semalam saya berkesempatan menghadiri syarahan umum yang disampaikan oleh pak syeikh yang bertempat di Pusat Konvensyen Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS). Tajuknya seperti di atas. KUIS merupakan antara IPT yang membenarkan pak syeikh masuk selain daripada UNISEL.

Pak syeikh banyak mengupas tentang peranan sebenar yang perlu dimainkan oleh golongan muda sebagai golongan yang membawa perubahan. Beberapa dalil al-Quran diambil untuk menguatkan hujjahnya.

Saya kira malam tadi dia tak sentuh isu politik. Tapi sebaliknya majlis semalam sudahpun bertukar seperti ceramah umum di luar. Tapi bagus juga, taklah bosan sangat. Lagipun ianya mendapat respons yang baik di kalangan hadirin.

Banyak isu politik yang disentuhnya; isu Chin Peng, skandal PKFZ, kebejatan sistem pemerintahan di negara ini, dan seumpamanya, seterusnya menyeru golongan muda mengadakan perubahan. Ceramah yang berkobar-kobar turut menaikkan semangat saya.

Tak lama pak syeikh memberi ceramah. Masa yang selebihnya diberi kepada para pelajar untuk mengemukakan soalan. Ramai juga yang bertanya. Cuma apa yang terkesan ialah kaedah pak syeikh dan rakan-rakan membina akhlak sewaktudi da lam ABIM dahulu. Selepas solat maghrib mereka akan membaca al-Ma'thurat dan seterusnya mengadakan usrah.

Sambutan luar biasa kepada dia semalam, semenjak habis berceramah sehinggalah ke saat menaiki kereta. Bagus juga program seumpama ini diadakan, tidaklah golongan muda terus jumud di dalam dunia sendiri, walaupun saya YAKIN tidak banyak perubahan di kalangan pendengar.

Sumber: http://reformisjalanan.blogspot.com/

 
Load Counter