KADUK CARI JUNJUNG

Nah! Setiap kali adanya pilihanraya kecil, akan timbullah watak pak kaduk mahu naik junjung. Mereka dengan mudah mendapat perhatian dan dijadikan bahan berita oleh media perdana, sama ada surat-surat khabar sampailah di kaca TV.

Aneh pun ada, jenaka pun ada. Tentunya cukup menjijikkan apabila ragam pak-pak kaduk ini memainkan gaya politik sepertimana di era Dr Mahathir Mohammad. Mereka cuba mewujudkan pelbagai illusi yang kemudiannya dijadikan dakyah. Akhirnya mereka sendiri yang termakan dengan khayalan dan propaganda sendiri.

Lagu Dr Mahathir didendangkan kembali. Paling ditakuti bukan sahaja calon Pakatan Rakyat yang menentang "calon kitar semula," tetapi Dato' Seri Anwar Ibrahim... sekali lagi sikap yang saling tak tumpah seperti perangai "orang tua itu."

Sekejap kata mereka, Anwar pro-Yahudi. Sekelip mata, kata mereka, media Yahudi menempelak Anwar. Entah mana satu yang betul!? Agaknya atas nasihat syarikat perunding imej dari Amerika, yang kini menjadi penasihat kerajaan Najib, maka mereka pun melepaskan sebutir peluru menuduh Anwar sebagai "sesumpah Malaysia" di dalam sebuah majalah antarabangsa milik Yahudi.

Idea sesumpah, atau sumpah-sumpah, atau bersumpah itu sendiri dikenali terkait kepada siapa. Bukan kepada Anwar kerana Anwar tidak pernah bersumpah di mesjid mengakui dirinya diliwat. Anwar yang sehingga kini gigih menentang rejim Umno-BN juga tidak pernah bersumpah untuk kononnya setia kepada parti.

Kaki sumpah, yang kuat bersumpah... akhirnyalah yang cabut lari dan melanggar sumpahnya sendiri.

Sumpah baru pun dilakonkan, kali itu di masjid pula! Apakah kerana dendam politik, manusia tergamak melakukan apa sahaja? Betapa rendahnya maruah pak-pak kaduk ini! Malah, di Bagan Pinang ditebar pelbagai bahan tak bertanggungjawab termasuk buku memburukkan pimpinan Pakatan Rakyat.

Seperti biasa, dalam laporan media milik mereka, kononnya merekalah yang dianiaya. Kononnya diserang oleh penyokong Pas. Juga disiarkan gambar mengada-ngada di wad hospital.

Apakah mereka dapat menipu di hadapan puluhan ribu penyokong Pakatan Rakyat bahawa siapa sesungguhnya yang buat kacau? Seperti di Ijok dahulu, siapa yang memulakan provokasi membaling botol minuman?

Semua tipu helah Umno-BN ini bukan rahsia lagi. Tetapi apa hendak dihairankan, kalau bersumpah pun mereka tergamak, apalah sangat lakonan kecil-kecilan konon dipukul atau dicederakan penyokong kita.

Yang tak mereka sedari, sumpah itu sedang memakan tuannya, sepanjang 7 PRK sebelum ini dan sekejap lagi, tak mustahil Bagan Pinang mula akan menjadi saksi.

PAKATAN RAKYAT UNTUK BAGAN PINANG!

Sumber: http://telokkemang.blogspot.com/

 
Load Counter