UNDI POS AKAN MENANGKAN UMNO DI BAGAN PINANG?

Bukan saya tidak yakin tentang potensi Pakatan Rakyat untuk menang di N9 Bagan Pinang. Dari perkembangan semasa dan mod sokongan rakyat peluang Pakatan Rakyat untuk melebarkan agregat kemenangan dalam pilihanraya kecil kepada 8-0 adalah sangat meyakinkan. Walaupun pelbagai provokasi dan isu perkauman cuba dicetuskan terutama di Selangor Umno@BN ternyata gagal untuk mengubah persepsi orang ramai yang semakin muak dan meluat kepada parti itu.

Tetapi berdasarkan statistik 34.7% atau 4925 pengundi adalah pengundi Pos saya merasakan peluang Pakatan Rakyat adalah sukar.Jumlah pengundi keseluruhan di Bagan Pinang ialah 14 192 orang. Di bawah adalah keputusan pilihanraya Umum Bagan Pinang tahun lepas.


Apa yang memusykilkan saya kenapa jumlah kertas undi rosak dan tidak dikembalikan adalah sangat tinggi dalam pilihanraya umum lalu iaitu 1052 (7.41%). Apa yang berlaku sebenarnya? Kalau kawasan itu kawasan ramai pengundi asli mungkin masuk akal juga. Semua ini menguatkan tanggapan bahawa undi pos telah dimanipulasi dan disalah gunakan untuk memenangkan Umno dalam PRU lalu di Bagan Pinang.


Pengundi Pos di Bagan Pinang

Saya yakin undi pos akan jadi senjata Umno di Bagan Pinang. Jika SPR benar-benar sebuah badan bebas dan bukan alat Umno@BN dalam menguruskan pilihanraya di Malaysia SPR perlu memansuhkan undi Pos agar perasaan curiga rakyat dan pertikaian terhadap pilihanraya kecil di Bagan Pinang tentang undi Pos tidak berlaku. Tetapi percayalah itu semua hanya harapan dan mustahil akan berlaku di Bagan Pinang kecuali Umno@BN ditumbangkan dalam pilihanraya umum ke 13. Walau bagaimanapun lawan tetap lawan!

Sumber: http://angkasanuri.blogspot.com/

 
Load Counter