ISU RUMAH IBADAT - PAKATAN PERTAHAN KOR MING

KUALA LUMPUR – Pemimpin-pemimpin Pas dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) mendakwa akhbar arus perdana sengaja memutar belit kenyataan Ahli Parlimen Taiping, Nga Kor Ming dengan tujuan mencetuskan sentimen perkauman di negara ini.

Bendahari Pas, Dr Hatta Ramli berkata, corak pemberitaan akhbar arus perdana sejak akhir-akhir ini semakin melampau sehingga sanggup memutar-belitkan kenyataan pemimpin Pakatan Rakyat (PR) untuk menjayakan agenda tersembunyi.

“Kita tidak nafikan ada kebebasan dalam soal pemberitaan tetapi cara akhbar akhir-akhir ini seperti berita hari ini (semalam) membangkitkan sentimen kaum India. Saya rasa mereka tidak boleh terima.

“Isu itu sengaja dicetuskan atas sebab yang kita sendiri tidak faham. Kor Ming tidak pernah mempertikaikan peruntukkan se�banyak :RM700 juta bagi masjid, satu sen dia tidak minta dikurangkan.

“Sebaliknya beliau menyebut RM9 juta untuk rumah-rumah ibadat bukan Islam kurang mencukupi. Saya rasa perlu lebih prihatin demi kerohanian dan wajar kita mempertimbangkannya,” katanya pada sidang media di lobi Parlimen, semalam.

Semalam, Kor Ming dalam laporan sebuah akhbar dikatakan mempersoalkan perbelanjaan kerajaan sebanyak RM748.26 juta bagi membina 611 masjid bagi tempoh 2000 hingga 2008 sedangkan pada masa sama kerajaan gagal membina rumah ibadat bagi agama lain untuk tempoh sama.

Beliau dilaporkan berkata, Kerajaan Pusat harus belajar dari kerajaan campuran DAP, Pas dan PKR di Perak dahulu serta kerajaan Pas Kelantan yang membenarkan pembinaan tokong terbesar di Asia Tenggara walaupun turut memartabatkan Islam.

Sementara itu, Ahli Parlimen Sungai Petani dari Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Johari Abdul berkata, peruntukkan yang diminta adalah wajar kerana dapat membantu kerajaan mengawal gejala sosial yang semakin berleluasa melalui pendekatan keagamaan.

“Kita lihat banyak masalah sosial dan maksiat yang berlaku. Apa salahnya gunakan agama bagi tangani masalah yang berlaku, kita juga bantu polis dan imigresen tetapi caranya dengan tambah peruntukkan,” katanya.

Dalam pada itu, Kor Ming berkata, beliau akan mengambil tindakan mahkamah terhadap pihak yang menyiarkan penyiaran artikel berkenaan kerana cuba menanamkan perasaan benci kepadanya selaku pemimpin pembangkang.

“Saya akan buat laporan polis dalam masa terdekat kerana saya percaya ada agenda tersembunyi. Tindakan perlu diambil di bawah Akta Hasutan dan peguam saya akan bawa kes ini ke mahkamah,” katanya.

Sumber: http://www.sinarharian.com.my/

 
Load Counter